Rozdíl generací

06.09.2014 21:23

Po letošní Barumce mě napadlo srovnat jezdecký um a nasazení mých kamarádů jedoucích Historic Star Rally a jednu zlínskou posádku jedoucí s novodobým vozem v hlavním startovním poli.

Že říkáte nesrovnatelné! Tak pojďme srovnávat:

První vůz je cca 30 let starý soutěžní speciál Lada VFTS o obsahu 1600 ccm a výkonu kolem 150 koňských sil, s pohonem jen na zadní nápravu a maximálkou kolem 160km/h na přední nápravě má malé kotoučové brzdy a na zadní bubnové.

Druhý je o několik generací mladší vůz Mitsubishi Lancer EVO IX, jen pár let starý o výkonu kolem 300 koňských sil, s náhonem na všechna čtyři kola, s různými aktivními a mezi nápravovými elektronicky ovládanými diferenciály umí jet klidně 200 km/h a má obrovské kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech.

 Asi nemá cenu srovnávat podvozkové části a různé jiné moderní speciality, protože ti zasvěcení dobře vědí o čem mluvím a těm druhým by to stejně nic nenapovědělo.

Nutno říci, že obě posádky jeli na oko docela pěkně a ve slavném „vracáku“ u Malenovické vodárny předvedli, jak se to tam má jezdit. Mě však zajímalo srovnání časů na rychlostních zkouškách, které jeli společně. Zajímalo mě, kolik, že jim to slavné Mitsubishi „dalo“. Přiznávám, že se mi zatajil dech, když jsem zjistil, že je tomu naopak, že onen historik nadělil onomu nadupanému Evu na každé RZ kolem 10 vteřin, jen na jedné to bylo kolem 5, ale to kluci v historiku nezkrotili svůj temperament a na malou chvilku vylétli ven z trati.

A to ani nepočítám s tím, že v době když již jeli historici, tak měli od těch nových vozů řádně znečištěnou cestu. Protože jezdci novodobých speciálů neumí zrovna moc jezdit po silnici a tak si RZ zkracují katováním po trávě a podobně, takže po jejich průjezdech to na asfaltu vypadá spíš jak na poli a ne jak na okresní cestě a onen marast posádky historiků brzdí. Ještě se jen tak na okraj zmíním o tom, že pilot nádherné Lady VFTS nemá od narození pravou ruku a řídí jen levou, pravou používá jen na řazení, ale on sám to jako handicap nebere tak to do srovnání nepočítejme.

Toto zamyšlení mě napadlo při vzpomínce na to jak v některých rádoby „odbornících“ u tratí RZ vzbuzují historici úsměv.(Naštěstí je mezi námi čím dál víc těch, kteří tyto vozy obdivují). Myslím, že po takovém srovnání si dokáže, každý motoristický fanoušek představit, kolik takové Mitsubishi dokáže tomu historiku nadělit na rovině a o kolik větší úsilí a umění musí posádka staršího vozu vyvinout na technických úsecích RZ aby jim stačila a ona nejen že jim stačí, ale navíc je ještě rychlejší a všichni dobře víme, že je u nás na tratích RZ víc dlouhých rovin než zatáček a technických úseků.

Takže ještě jednou se skláním nad výkonem mých kamarádu kteří si museli protrpět poruchu diferenciálu při páteční městské speciálce, kterou se jim podařilo v nočním servisu vyřešit a do sobotní části nastupovali po penalizaci asi se 4 minutovou ztrátou. V konečném součtu obsadili nádherné 5. místo v absolutním pořadí a 3. místo ve třídě H2. Ale kdoví jak by to dopadlo nebýt páteční poruchy, protože za celkovým vítězem, nadupaným Renaultem 5 Turbo Maxi, skončili jen 2:50.

Myslím, že by si jejich soupeři měli přát, aby radši kluci do příští barumky propadli golfu nebo tenisu.   

                                                                                         JV